Wednesday, August 10, 2005

JEREBU....



DUA tiga hari ni aku langsung tak nampak awan....mana awan ni..bintang pun takde hehehehe..oooo rupanya dilindungi jerebu. aku ingat masa ada hujan minggu lepas jerebu hilang macam habisnya akademi fantasia tu..tapi meleset sangkaan aku..jerebu pun macam peminat fanatik af...nak ada jugak lagi..tak nak hilang dibawa angin...

tiga beradik kat rumah tu dah batuk-batuk..sekarang aku lak rasa cam perit tekak..udara yang aku hidu pun ada bau dah sekarang ni..bukan ke udara tu sepatutnya tak berbau?..aku ingat masa belajar sains dulu, bila budak-budak yang blur macam aku tanya..macam mana nak tau ada udara?..cikgu aku jawab..kita tak boleh rasa atau hidu udara..tapi kita tau udara ada sebab kita masih hidup...hmmm nampaknya teori dulu dah tak boleh pakai kan..sebab semalam ngan hari ni aku bau udara yang terbakar ...cam na tu?

bila aku pandang kat luar tingkap ni, aku cuma nampak pokok kat depan tingkap tu je..background langsung macam kabus..putih..nasib baik la pokok tu masih hijau..lega sikit mata...

semalam masa aku tengah dinner, kawan aku call tanya ada air tak kat rumah..hmmmm camna nak jawab, aku sendiri belum balik lagi..dia kata kat rumah dia takde air sekarang ni..la...ye ke..ada kaitan ke air ngan jerebu?...agaknya la tu..hujan tak turun, air kat empangan kering..jerebu tak hilang...kan berkait tu...

bila macam ni...terfikir aku..apa kesalahan yang telah dilakukan? agaknya ramai yang tak puas hati pasal AP hari tu kot..so semua macam simpan perasaan yang negatif, dendam, tak puas hati, tamak haloba dan macam-macam lagi...agaknya la kut..tak pun mesti ada masalah-masalah negatif yang lain sampaikan cuaca pun seolah-olah menggambarkan persekitaran...entahlah kuasa tuhan semuanya...pada aku kalau betul la itu semua...cara yang terbaik baiki la semula jika ada kesilapan...macam alam semula jadi, kalau tak dijaga..akan berterusan begini la jadi nya....

6 comments:

Anonymous said...

lemah begahso weii dok daley asak..

Orgkampung said...

OO....tu la nok ghoyak..supo dok pulau cendana hehehehe

alia said...

betui tu orgy..aku pun semalam dah mc..sbab demam + sakit tekak..sabo ajerler..

tak boleh bayang kalau lagi 10 taun.. sekeliling kita mana ada pokok dah..nak menyerap air hujan..

Anonymous said...

ada org kata jerebu ni pasal Mawi dr seorang yg warak pastu masuk AF terjebak ngan maksiat...kira ni menunjukkan Allah murka..
aku tak nak komen banyak pasal benda ni..cuma aku tak sangka ada juga manusia yg befikiran mcm ni..as far as im concern sesapa saja yg buat maksiat Allah tetap murka...

tepuk dada tanya iman...
waulahualam

Anonymous said...

pulau cendana? heheh..best jugok dok ceghito tu..patung jjadi oghe..

Orgkampung said...

ed..sampai cam tu sekali ke dorang nih...hmmmm..setuju ngan ko aku tak pandai nak komen apa2, biar kan je mereka yang cerdik pandai nak jawab soal ni betul tak..

bat..harap ko dah ok

OO suko tgk citor tu hehehehe tu hok tringak tu