Thursday, October 13, 2005

SURPRISED....

HARI ni masuk hari ke 9 kita dibulan Ramadhan ini...terasa cam cepat je masa berlalu..dan bagi aku...ni bagi aku ye...setakat ni aku rasa cam puasa this year lebih baik dari tahun-tahun lepas...jangan tanya kenapa..I have my own reason and am not sharing..sorry ye hehehe...

Cerita bab puasa ni apa yang buat aku surprised adalah sebab ammanda ngan izzad... aku expect lain, tapi lain lak yang terjadi...memang aku surprised sangat. ammanda dah 7 tahun..so aku expect dia dah boleh puasa penuh sehari selama sebulan..itu jangkaan aku la (tinggi sangat ke expectation tu hehehe)dan izzad..si adik yang muda setahun dari ammanda, yang badan kurus kering macam papan lapis sekeping tu..aku expect mesti la akan puasa setengah hari je kut, itu pun kalau larat..tapi yang terjadi adalah disebaliknya (eh..cam familiar je ayat ni hehehe)...rupanya tanpa aku sangka..izzad si adik langsung belum tinggal satu hari pun lagi puasa..sedangkan ammanda, si kakak dah 2 hari tinggal puasa..yang first time tinggal tu boleh dimaafkan sebab memang dia tak sihat..tetiba sakit gigi, bangkak sampai sebelah mata jadi sepet hehehe, tapi kemarin....dia call aku kat ofis:-

"hello mama.."
"ye girl.."
"tadi masa rehat..girl ngan kawan gi canteen..beli kueh..girl nak simpan buka puasa petang ni..tapi..kawan ajak makan..."
"so..girl makan ke tak?"
"makan.."(masa ni suara dah jadi perlahan..ala-ala cam nak nangis tu..tektik sebenarnya tu sebab dia tahu nanti aku sure tak jadi marah punya)
"mama tak nak cakap apa-apa lagi...bagitau je kat papa"

then after aku cakap bye..aku terus phone ayip la pulak, rupanya ayip dah tahu dulu (selama ni pun apa-apa hal mesti dia bagitau papa dulu hehehe)..terus la aku tanya, you tak marah ke?...ayip jawab, tak jadi nak marah sebab masa tu kebetulan ayip memang ada kat rumah, then ammanda sudah tunjuk kertas periksa which results cam okke je..terus la papa tak jadi nak marah, hmmmm...

masa berbuka petang tu, aku saja je perli ammanda..."girl tak puasa, tak leh makan sama-sama"..apa lagi terus merajuk naik bilik..nangis...ish, manjanya..aku dulu masa kena cam tu ngan ma, takde la pulak aku nangis..tapi buat muka seposen, ambik kueh ngan air, pi minum jauh-jauh hehehe...terpaksa la kena pujuk pulak...so aku pun terfikir, budak-budak zaman dulu ngan zaman sekarang ni memang jauh beza..tak tau kenapa..adakah sebab peredaran zaman dan masa yang membezakan atau apa...malas nak fikir..terserah pada mereka yang menafsir...

5 comments:

alia said...

heheh orgy pangai Amanda sejibik ler pangai Adik.. mesti mata dok berjurai ayaq mata nih.. tapi lepas tuh.. kemain.. sihat nyer..

*hiks.. my daughter lagi dasyat kalau berlakon*..

Orgkampung said...

hahahaha...betul tu bat..terpk gak nak bawak dorang ni enrol skolah lakonan ke...pandai sungguh berlakon ekekekeke...mama dia pun tak sepandai tuh huhuhu

Anonymous said...

ermmm .. ok la tu

Anonymous said...

rase nye bebudak zaman skarang ni lagi manje kot.kalau nak compare pasal perangai ni,try tgk camne parents layan,some parents cam beri lebih tumpuan pada anak depa,more then their parents bagi tumpuan kat depa mase depa kekecik kan?so dari sini the new generation jadi lagi manje,but then again i see it as not a problem,kemanjaan anak pada parents boleh rapat kan lagi hubungan and bring out the love.

just my doposen

Orgkampung said...

OO...takpe la..budok kecik lagi dok..tahun ni han balik BP dulu, pah tu baru balik TM hehehe

nart..ye la...dah sedar dah, kecik lagi..

kure-kure..hehehe...tu la sebenarnya..cara didikan dulu dan zekarang lain, lagipun cara penerimaan budak2 dulu dan lain pun beza...itu yang membezakan..bagi aku la..selamat berposa