Wednesday, May 03, 2006

SETAHUN YANG LALU...

ADA sorang kawan aku nih….dia citer kat dalam blog dia..kenapa dia buat blog pada asalnya…..tapi bila orang dah tahu pasal blog dia…dia citer, tujuan asal tu dah jadi lain sikit..sebab masa orang tak tahu dia ada blog, dia boleh tulis apa yang dia suka..personal atau tak, sekarang bila orang dah tahu dan yang tahu pun kawan-kawan, maka apa yang nak ditulis dah tak sebebas dulu….aku faham situasi tu, dan aku rasa semua orang yang ada blog pun cam tu, bagi yang aku kenal la…kebebasan untuk menulis atau meluahkan apa yang ada di dalam hati, perasaan yang terpendam sekarang, sikit sebanyak dah tak boleh…sebab…mudah sahaja, kawan-kawan yang kenal akan tahu, dari situ…dorang mungkin akan judge kita apa yang kita buat, nak pulak kalau benda yang berlaku agak sensitive atau senang kata..memalukan diri sendiri….jadi aku rasa semua akan menulis dengan berhati-hati, di dalam fikiran akan terbayang siapa yang akan membaca….kadang-kadang kalau difikir, cam tak adil la kan….kalau dah nama blog aku, suka hati aku la nak tulis apa kan…tapi tu lah kalau hidup bermasyarakat..rambut sama hitam (takleh pakai dah umpama nih sebab rambut pun dah tak sama hehehe), tapi hati lain-lain….lebih baik jadi blogger yang tidak dikenali….senang citerkan hehehe

Hari ni, kat ofis….ada staf aku belanja makan tengahari untuk department, kitorang pun speculate la apsal hehehe…(orang belanja makan pun dah baik ler…nak speculate lak huhuhu), so sebelum makan tu, aku cakap le kat dia, apa yang buat dia terfikir nak belanja nih, so dia cakap…tak de apa sangat, cuma nak ingat hari ni, genap la setahun dia kerja kat sini..ooooooo…gitu ya…so aku pun sambil makan tu, sambil teringat la..kisah setahun yang lalu hehehe…..masa tu, keje aku tersangat la banyak, sampai tak terkejar..so HR manager suggest la kat aku, ambik la assistant, lagipun staf aku yang lain dah ada keja dan tanggungjawab lain dan dorang pun bukan boleh buat keje aku pun....aku pun fikir, ok gak kan at least kalau aku ambik assistant nih, boleh bagi keje aku sikit kat dia, kurang skit beban aku hehehe……so tak lama tu kitorang pun iklan ler dalam suratkhabar…dah dapat applications, aku shortlisted 3 orang, aku taknak ramai-ramai sangat sebab malas nak interview muahahaha…terukkan aku…

3 orang tu, 2 pompuan dan satu lelaki…so memula aku interview yang budak pompuan nih, keje dia sangat related ngan post nih, communication skill bagus, writing skill boleh tahan, ok la..aku suka la dengan dia ni, okke..then aku interview sorang pompuan tu lagi, dia ni keje kat kolej…walaupun tak pernah buat keje cam aku, tapi dalam bidang berkaitan, kira ok la tu…tapi ntah apsal, first instinct aku cam tak nak ambik dia nih..ishhh payah betul kalau tetiba ada rasa cam tu….so aku interview last candidate…calon lelaki terakhir hahahaha…masuk je…muka serius habis..pas tuh senyapppppp je, sepatah ditanya, sepatah dijawab..hmmm dalam hati aku, aphal lak mamat nih…camne nak buat talk nih..kang asyik aku je kena ke hulu ke hilir dok bagi career talk kang naya lak hehehe, dah le keje tak berapa related..malas lak nak jual diri sendiri hehehe..ye la kan, kalau datAng interview tu, masa tu la korang nak tunjuk segala skill yang ada kan, orang kata dari first impression tu, orang dah boleh nilai…calon nih sesuai tak ngan keje tu..cam aku sekarang nih la..dah tak pasal lak, aku cam rasa ragu-ragu….boleh ke dia nih huhuhu…

Aku buat keputusan, ambik je budak pompuan yang first tu, yang lelaki nih aku letak second choice, bukan sebab staf aku semua pompuan so aku taknak keje ngan lelaki, tapi sebenarnya, kalau boleh tu aku nak seorang lelaki ada kat department aku…kalau discuss pun elok gak ada idea dari gender yang bertentangan ngan aku, jangan asyik aku je yang bagi idea kan..sesekali aku nak gak tahu idea opposite sex nih….cam aku gak ke..atau ada input tersendiri hehehe…eh macam-macam lak aku fikir….so HR manager pun buat yang seterusnya….offer budak tu ikut akunya recommendation..tup-tup seminggu lepas tu, dia cakap budak tu terpaksa tolak sebab company lama dia counter offer…huh…ada gak ke company yang camtuh…bagus sangat ke budak nih…apsal budak nih taknak ambil peluang kembangkan career dia kat tempat aku, ntah-ntah dia takut ngan aku masa kat interview tu kut..ish..apsal lak…aku baik pe…hmmm fikir le apa-apa pun…keputusannya?....memang takdir dan rezeki Nya….kalau dah jodoh tak kemana….rezeki kat this guy la..tapi aku nih….banyak gak songeh…sebelum aku ambik dia..siap aku buat CSI…mesti la…aku nak staf yang dedikasi…jangan jadik cam aku, kalau dua-dua kepala cam aku, abis la department kan…kalau keje aku half day je memanjang (orang tu jangan terasa arrrrr hehehehe), sapa nak siapkan keje kan muahahaha…..so aku tepon bos tempat keje lama dia…kita cross-reference la…nak gak tahu dia nih cemana, sebabnya masa kat interview tu, kalau dia pakai topeng zorro pun takpe…expressionless langsung….jawaban yang aku terima, sangat positive..dia nih memang hardworking, tak pernah ler balik awal, tuang keje jauh sekali, keje sangat detail..wahhhh semua bagus-bagus…dah pakat siap-siap ke hapa? Hmmm..ok la..kalau dah itu kehendaknya..aku terima..

So, akhirnya….ada la kumbang ditaman aku nih hahahaha…at least staf aku yang lain suka sangat nyakat si muz nih…yang dia pulak sengih je la..memang karekter berbeza dari aku, sungguh pendiam, tapi aku puji dia sebab memang dia nih seperti apa yang digambarkan oleh bos lama….dan yang paling penting….boleh buat keje yang aku dah assign..pendek kata dalam setahun nih, walaupun makin banyak beban keje, tapi dengan adanya muz, aku rasa keje jadi mudah…masa dia baru masuk, aku tanya dia, ok ke keje ngan pompuan, takde masalah ke? hehehe..dia jawab tak kesah…dalam hati aku, ye la tuh..ntah-ntah dalam hati dia…apsal ler orang nih camni perangai dia..nyesal keje kat sini hahaha…eh…aku siap tanya lagi tadi…muz, cemana rasa dah setahun keje sini?..dia jawab sambil nyengih je manjang…suka..you all pun friendly…hehehehe….so ok la tu kan…hmmm..seronok rasa dapat assistant yang rajin dan tak banyak cakap nih dan dapat bos yang baik cam aku hehehehe….

No comments: