Friday, August 11, 2006

BAKAWALI...

DAPAT satu e-mail…..cerita pasal satu bunga, korang penah tengok tak bunga tu?, bunga bakawali diberi nama, sebenarnya bunga ni memang payah nak cari, maknanya tak ramai yang tanam pokok bunga ni, pas tu, bunga ni plak…tersangat la pemalunya..susah nak nampak bunga ni kembang sebab bunga ni hanya kembang sepenuhnya pada jam 12 malam dan hanya tahan selama 3 jam, lepas tu kuncup balik dan terus layu kering gitu je…pemalukan hehehe….

Sebenarnya aku takde la tau sangat pasal bunga ni, nak cari info pun malas, so entry aku ni ikut akunya pengalaman je…rasanya sumer yang aku citer dalam blog ni adalah berdasarkan pada pengalaman yang aku alami pun…..masa aku umur 11 tahun camtu, jiran aku yang juga atuk sedara aku ada tanam pokok bunga ni, aku rasa la punya la lama dia tanam tapi aku tak penah pun tengok pokok ni ada ura-ura nak keluarkan bunga..memang pelik sangat la, dah la pokok dia pun pelik, tak macam pokok bunga lain la (atuk sedara aku ni suka tanam bunga kat laman dorang, memang macam-macam jenis bunga dan memang tempat peberet aku masa kecik-kecik dan melepak atau nak main-main hehehe)…so satu hari tu, anak dia bagitau aku, pokok bakawali tu dah keluarkan bunga…aku pun apa lagi pi la nak tengok, tapi dah sah-sah bunga tu kuncup semacam jek…so atuk sedara aku pun citer la bila kembang and so on…..ooooo baru la aku tau, dah ler bunga nya satu jek, pas tuh nak kena tunggu dinihari lak….

Malam tu, aku ngan kakak-kakak and anak atuk sedara aku pun berkumpul le kat tangga umah dia, sumer tak nak lepas peluang nak tengok bunga tu kembang…sambil-sambil dok menunggu tu kan, ada ler citer-citer sampingan….yang bestnya summer citer seram ala citer hantu la….nak jadi citer memang malam tu pulak malam bulan mengambang….hehehe…seram memang seram nak nak lak dorang citer bunga bakawali nih memang bunga yang ada kaitan ngan alam ghaib lagi misteri, aku ngan adik aku yang kecik nih memang ler penakut…konon yang suka tanam bunga nih adalah orang bunian la…macam-macam lagi la citer seram…tensen jek nak tunggu…tapi sebab semangat berkobar-kobar so tunggu gak la sampai kul 12 malam…..

Akhirnya yang ditunggu pun berjaya la dilihat, bunga tu akan kembang perlahan-lahan sampai kembang abis, lama masa diambil lam 2 ke 3 jam atau lebih aku tak sure sangat, aku pun tak ingat samada bunga ni ada keluarkan bau harum ke tak…tapi pengalaman melihat bunga bakawali kembang memang best…sangat susah nak dapat pengalaman tu dan sekarang ni memang sangat susah nak jumpa, susah nak idup apa pokok ni hehehe…..so at least kalau orang tanya aku penah tak tengok bunga bakawali boleh ler aku berlagak sket hehehe….esoknya bunga tu pun dah layu dan sekejap je gugur..rasanya lepas tu takde dah berbunga lagi pokok tu sampai ler pokok tu pun dah tak idup…..atuk sedara aku pun dah lama meninggal….tapi kalau takde atuk sedara aku, takde la aku merasa pengalaman melihat bunga bakawali berkembang….

hari dah siang...kuncup la..

kembang mekar pada jam 12 malam...

gambar diambil dari e-mail yang diterima..tq

No comments: