Sunday, August 21, 2011

JATUH CINTA...



PERTAMA kali aku mendengar lagu dari band ini pada tahun 2005....sangat terkesan di hati, penuh cerita...cerita yang setiap detik aku ingat (at least yang penting arrrr ekekeke)

Tiada rancangan, tapi tindakan spontan telah menemukan aku dengan band ini dan lagunya...walaupun lagu ini bukan lagu pertama yang aku dengar dari band ni, tapi sebelum ini aku tak berapa hiraukan kewujudan band ini...aku pernah dengar lagu band ini sebelumnya, tapi bila lagu Menanti Sebuah Jawaban ini dijadikan lagu untuk satu filem ini, kesan pada aku sangat besar...sangat-sangat besar sehingga kini...

Hmmm....apa yang aku nak citer sebenarnya? cerita aku atau cerita band ini? :D..decision..decision..ok lah, aku citer tentang band ini saja la hahaha...citer aku tak berapa menarik dan citer aku biarlah rahsia hahaha....tapi aku rasa nanti aku perlu tulis kat mana-mana gak, sebab CPU aku makin lama, makin kurang berkesan dari segi ingatan..mana tahu satu hari aku lupa, so mungkin satu hari nanti sebelum aku terlupa atau melupakan, aku akan citer gak nanti

Aku sangat gilakan musik dari band ni, so aku pun cari setiap album band ini bermula dari album pertama...peluang ke seberang memang menjadi agenda untuk mencari setiap album dan yes...aku ada koleksi lengkap album, tapi kalau lagu-lagu yang termuat dalam album OST atau yang sepertinya tu, takde la aku nak kumpul..aku hanya minat full album je...

Lagu-lagu kumpulan ni, memang lain dari band yang berlambak ada dari seberang, kalau dihayati dari setiap album, memang akan terasa trademark dorang, terutama bait lirik yang sangat puitis...memang kreatif la dorang ni, penyumbang berat adalah dua orang paling kreatif dalam band ni iaitu Fadly, penyanyi dan gitaris, Piyu..pulak tu bila Fadly nyanyi..kadang-kadang nampak cam tak bukak mulut pun bila dia nyanyi hehe..tapi suara mamat nih memang sangat mengancam la...cair jek dengar terutama lagu yang slow ditambah pulak lirik yang fuhhhh....aku akan ulang dan ulang je la jawabnya ;p

Dah lama sebenarnya band ini tak keluarkan album baru...selalunya album dorang akan keluar setiap 2 tahun....dan selalunya pada tahun ganjil...aku tak tahu samada dorang sengaja atau pun dorang perasan tak, tapi bila aku amati...memang camtu la trend..setiap tahun ganjil, 2 tahun sekali akan keluar album baru..tapi dah lama aku tunggu, dan bila hujung tahun lepas dorang keluarkan beberapa singles, aku jangkakan tahun ini band nih akhirnya akan bertamu dengan album terbaru..tapi jangkaan aku meleset buat setakat ini kerana masih belum ada tanda-tanda yang album baru akan muncul walaupun singles yang diperdengarkan sangat menarik dan membuat aku tak sanggup nak tunggu...aku tahu, band ini sedang mengalami saat-saat getir...seorang ahli band telah dijatuhkan hukuman atas kesalahan yang melibatkan jenayah dadah..mungkin sebab itu segala perancangan jadi tergendala...tapi aku minta hanya satu...jangan la band ini menjadi seperti antara band-band yang pernah gah dan popular sedikit masa lalu tapi akhirnya tewas juga dan berpecah..band seperti peterpan, dewa 19..semua hanya tinggal kenangan selepas segala masalah melanda tidak dapat menyatukan mereka...jangan la Padi menerima nasib yang sama seperti band itu..aku masih mahu mendengar alunan suara Fadly yang lunak dan menyentuh jiwa..mainan gitar piyu yang mantap yang buat aku tahu bezakan lagu-lagu Padi dengan lagu dari band lainnya...entahla..segalanya ada lah harapan aku...sedangkan kenyataan belum tentu..

Terbaru, Piyu akan mengeluarkan album solo petikan gitar nya dan mengundang beberapa penyanyi untuk bekerjasama menyumbangkan suara..jangkaan hujung tahun ni, so kalau aku berkesempatan aku akan cuba untuk mendengar.....tapi dalam hatiku hanya satu..lagu-lagu Piyu hanya untuk Fadly dan Padi...

No comments: