Tuesday, April 19, 2005

KALAU MAMA TAKDE

Semalam, masa tengah dok lepak-lepak....tetiba Ammanda cakap ngan aku...

"mama, Manda worry la mama.."
"ha..worry..pasal apa.."
"bila nanti Manda ngan Izzad dah besar cam mama...papa ngan mama nanti dah mati ke...?"

ya allah..macamana anak aku boleh terpikir benda macam tu ya..aku tengok muka Ammanda dok ngadap aku sambil tunggu jawapan la kan...aku ni nak tak nak..tak tau nak jawab spontan sebenarnya..so aku jawab la cam ni...

"kalau Manda tenguk mama...sekarang ni mama dah besar..ada Manda, Izzad ngan Emmir..mamatuk ngan atuk pun masih ada lagi kan...tak semestinya..orang bila dah besar je mati yang masa kecik pun kadang-kadang mati juga..macam kena eksiden ke sakit ke...faham kan.."
"OOOOOOO ye ke mama....Manda worry sebab Manda tak tau nak buat macam mana kalau mama ngan papa dah takde...."

hmmmm.....come to think of it..rasa kesian kat anak aku...macamana dia boleh terpikir benda-benda macam tu....macam bila kita dok asyik fikir life after death la kan....kalau takde pengetahuan tu boleh jadi gila....

2 comments:

alia said...

mesti dier ader terlihat frens dier ker in that kind of ctuations.

Orgkampung said...

betul ke cam tu Bat...ngeri tau kalau ko dengar sendiri..sampai tak terjawab aku...kot sebab dia dah nak besar kot..(sedap kan ati)