Wednesday, June 22, 2005

HAPPY FATHER'S DAY


ayah

BUKAN sengaja aku terlewat nak buat posting nih, tapi hari ahad tu banyak sangat kejadian yang menimpa, takpe lah kan better late than never...

Aku ingat masa aku kecik dulu, ayah selalu takde kat rumah, ma cakap ayah masuk hutan pergi tembak komunis..oooo ye ke..baru aku tau ayah aku seorang pejuang tanah air, menjaga sempadan negara daripada anasir serta ancaman luar dan komunis...aku bangga dengan ayah aku..berkhidmat selama 30 tahun mempertahankan negara dari musuh..

Ayah aku lahir pada zaman inggeris..bila perang dunia meletus dan jepun mengambil alih tanah melayu..ayah aku cerita kehidupan sangat susah..hari-hari makan ubi kayu dan nasik bubur (tu pun kalau ada nasi)..masa tu pulak tuk ayah ngan tok wan pulak bercerai..tuk ayah bawak lari kembar ayah aku dan menetap di selatan thai...sampai ayah aku sakit-sakit mengingatkan adik kembar dia. walau tok wan merayu pun tok ayah tetap tak balik..kesian ayah..

Ayah dapat bapa baru..tok che' seorang tentera..tapi tau-tau je lah kehidupan dengan ayah tiri, walaupun tok che' baik, tapi ayah tau untung nasib..pergi sekolah bawak duit 5 sen..ayah tak belanjakan pun sebab nak beli kasut dah koyak..masa rehat ayah tak makan apa..cuma teguk air paip buat hilangkan dahaga..

Ayah...aku tahu ayah banyak kisah suka duka, tapi ayah seorang yang tabah..aku tahu anak-anak ayah banyak menyusahkan ayah..tapi aku tahu ayah tak pernah mengeluh nasib ayah..ayah tak pernah pukul, rotan, cubit anak-anak..tak pernah walau sekali..cukup kalau ayah diam saja..kami tau ayah marah..

Ayah...sempena hari bapa..aku berdoa semoga tuhan lindungi ayah dari sakit dan susah..aku harap ayah sentiasa gembira dan menikmati kehidupan yang senang hasil dari susah senang, titik peluh ayah dulu..

Ayah...aku sayang ayah...selamat hari bapa..

No comments: