Tuesday, September 27, 2005

MASIH BELAJAR.....

KITA lupakan saja la apa yang terjadi hujung minggu lepas..aku hanya harap ianya menjadi pengajaran kepada pihak yang berkenaan..next time kalau nak tiru sangat rancangan dari negara barat...kena la tengok atau buat la survey dulu kan..masyarakat kita camna, kena la ambik kira rakyat yang berbilang kaum ni..bukannya main tiru je..orang ada rancangan bagus..nak buat jugak..last-last bagus ke...

ermmm..banyak jugak perkara yang terjadi pada minggu lepas..sepertinya hari ahad aku temankan dorang gi Sepang..panasnya..tak yah cerita la, tapi kalau dah gi dengan fanatik..cakap pun tak guna la kan..dorang nampak relax je discuss pasal moto..yang aku lak..hmmm, nasib baik la dah beli food..kira ok la, so aku makan dan minum..

tapi aku geram jugak dengan orang Malaysia ni..nak kata tak educated, malas dan apa benda lagi yang negatif..cepat je melenting..tapi sebenarnya tu lah hakikat..aku geram bila dorang yang menonton ni..bawak bekas minuman atau bekas makanan sama-sama, tapi bila nak balik kenapa tinggalkan je kat situ..takde kesedaran sivik ke nak bawak keluar sampah tu dan letakkan ke tempat yang sepatutnya...hmmm..aku lupa lak yang matapelajaran sivik atau tatarakyat dah lama tak diajar kat sekolah..patut la...susah betul nak ajar orang yang 'pandai' kan..semua sama je..baik yang remaja mahupun yang ada bawak anak-anak..aku pun cam wonder jugak..yang ada anak-anak ni..tak kisah pulak buat selamba depan anak buang sampah merata-rata ye..sebab aku bagitau ni..kalau aku la, mesti dah kena ngan ammanda atau izzad..dorang akan selambanya tanya aku cam ni.."mama..boleh ye buang sampah kat mana-mana?"..tak pun dorang akan cakap macam ni "mama..kat sini takde dustbin ye nak buang sampah"..haaa camana nak jawab tu..sampai bila kita nak educate orang ramai tentang kesedaran sivik aku pun tak tahu...nampak macam tak jalan je..kalau yang ikut pun berapa kerat la sangat..bagi aku senang je..kita sepatutnya beringat..tunjuk contoh kepada orang yang terdekat dengan kitakan..entah la..aku pun dalam proses belajar..dan aku mengaku tak semua pun aku ikut..tapi..entahla..

so last week, walaupun Rossi dapat tempat kedua..tapi dia dah disahkan menjuarai motogp buat kali ketujuh kalau tak silap..F1 pulak, walaupun Montoya juara tapi rasanya Alonso akan menjadi pemandu termuda memenangi kejuaaran tahun ini...Peminat bolasepak tempatan terutama penyokong Selangor bergembira sebab Selangor menang...

3 comments:

Anonymous said...

tong sampah sedia ada dah penuh kut, atau jauh kene keluar dari tempat duduk.. dan mereka takmo miss apa2 semata2 nak saksikan "sesuatu yg patut dilihat".
Susah sangat buat mcm p konsert AF, semua makanan da minuman tak leh bawak masuk ..uiks aku tersebut AF? aku demam balik ke hehehe..

alia said...

hehehhe harus tu Nart.. demam tak kebah2...
erm.. memang kalau kita dah didik anak2 kita esp tentang "buang sampah di tempat yg sepatutnya" aku rasa takder masalah..cuma kengkadang.. tempat tu sendiri yg tadak tong sampah... tapi atleast tapau bawak le balik buang kan??

Orgkampung said...

nart..memang makanan dan minuman dari luar takleh dibawa masuk..tapi yang tak bestnya..kat dalam tu ada jual la pulak siap ada minah bawak ais krim..yang everytime lalu kat tempat kitorang..budak2 mesti nak..hehehe

bat..betul tu len kali bawak la sampah tu kat tempatnya kan..banyak disediakan bekas untuk sampah pun..

errr kawan-kawan..AF4 lambat lagi ye harap sabar :-)