Thursday, November 17, 2005

CITY TOUR.....

KORANG pernah tak pergi city tour?...hehehehe cam pertanyaan bodoh lak kan..rasanya those yang suka dan dah pernah melancong mesti semua dah merasa...ye la..kalau gi mana-mana, mesti dalam agenda tu ada city tour...betulkan, tapi aku bukan nak citer pasal kita gi city tour masa melancong tu tapi..nak citer pasal our own city tour...kuala lumpur city tour hehehehe

HA....aku rasa mesti korang belum pernah lagi..ye la..kita ni (aku la especially), selalu take advantage je atas apa yang kita ada dan dapat...so macam aku nih..tak pernah terfikir pun pasal ni, apatah lagi dah tinggal kat kl kan...tapi baru-baru ni..aku diberi peluang merasa apa yang tak pernah aku terfikir nak buat ni...aku kena temankan mat-mat dan minah-minah salleh yang datang meeting kat kl ni untuk satu city tour..hehehe..aku ngan sorang lagi kawan aku nih (dia nih lagi parah..dah dekat 30 tahun dok kl dah nih...)kena bawak dorang for half day city tour...kitorang pun dah booked satu travel agency la untuk bawak kitorang ronda-ronda kl...

Pada hari yang ditetapkan tu...kitorang ditemani oleh sorang tour guide...rithwan kalau tak silap nama dia nih...very friendly (aku rasa semua tour guide mesti friendly kot)..tapi yang bestnya bila rithwan citer pasal kl ni, ada banyak maklumat yang tak pernah aku tahu selama ini..korang tau tak..menara jam yang kat bangunan abdul samad tu adalah city centre..maknanya...kalau korang berdiri kat situ bermakna jarak korang dari kl adalah 0 km. tak tahu kan?...so lepas ni, kalau ada sesapa yang dating, kata nak jumpa kat city centre kl..korang mesti cari menara jam kat depan dataran merdeka tu tau hehehehe

Satu lagi yang aku rasa cukup kelakau sekali (bagi aku la kan)...first time aku tahu ada gak orang chanting batik kat sini ye...selalunya suasana ni aku boleh tengok kat kampung aku je atau kat terengganu hehehe...tapi hari tu aku lihat sendiri kat kl...ni bukan yang jenis demo masa promosi visit malaysia ke apa ye..tapi memang dorang proses batik kat situ...tempat nya pun tak pernah aku tau wujud satu batik factory kat situ hehehe..ye lah dah kat tengah-tengah town...selain dari pusat kraftangan dan karyaneka kat jalan conlay tu atau central market, tak pernah terfikir lagi pun ada tempat camni. aku ngan kawan aku gelak-gelak giler pasal ni ekekekekeke.....dianya showroom pun kemain lagi besarnya dan penuh ngan barangan batik dan macam-macam lagi kraftangan...harga boleh tahan juga, tak murah sangat..tapi dorang cakap for malaysian, dorang bagi lagi discount...aku tengok omputih tu sumer kemain lagi dok borong, batik scarf, photo frame, pario dan macam-macam lagi la...aku lak..hmmmm baik aku beli kat kampung aku...dah la kenal ngan orang yang jual dapat laggggggiiiii murah hehehehe...

Kitorang juga dibawa ke selangor pewter factory...kalau tak sebab city tour nih, jangan harap la kan aku sesaja nak datang kilang nih...walaupun aku tahu kat mana...tak terasa pun nak jengok cemana dorang buat pewter tu kan, tu la yang aku ngan kawan aku dok buat conclusion hehehe...tapi bila dah ke sana..seronok jugak. baru tau cemana proses dia..kiranya menambah pengetahuan la...rasa bangga jugak bila kita dapat tunjuk kat omputih ni, kita punya pewter yang berkualiti dan terbagus...

Banyak lagi perkara-perkara yang menarik yang aku lalui, cam aku baru tahu ada satu restoran lama kat jalan petaling yang kalau korang masuk terasa cam duk makan semeja ngan yap ah loy hehehe...lagu background pun mengalahkan opera cina punya nyanyian..tapi makanan halal dan sedap..actually kalau korang ada nak entertain foreigners, kat situ pun ok gak...memang cam ancient sangat tempat tu tapi bukankah yang modern sekarang nih datangnya dari situ jugak dulu?....

Lepas habis tour hari tu, aku rasa aku lebih dekat dengan kuala lumpur..appreciate dengan apa yang telah dilalui dari zaman kongsi cina, kemerdekaan sehingga la menuju ke zaman millenium ini....semaju dan se modern mana pun kl....aku tahu masih ada lagi tempat yang boleh mengembalikan nostalgia dan kenangan zaman lalu..kalau kita beria-ia sangat nak pergi melancong ke luar negara...beria-ia sangat nak ambik tahu sejarah tempat yang hanya menjadi tempat persinggahan sahaja...lebih baik lah sekali sekala kita cuba selami apa yang ada dipersekitaran kita...baru la kita boleh rasa bangga dengan apa yang kita ada... :-)


** atas permintaan <strong>OO>, aku update kan sikit pasal restoran ancient yang aku citer tu, nama restaurant tu ialah Old China Cafe yang terletak dihujung jalan Petaling..walaupun nama cam tu tapi restoran tu serve halal food ye..so usah gusar kengkawan, foodnya kebanyakan ala-ala nyonya style...dah ancient kan, mesti la ada taste nyonya skit...makanan dia sedap, siap dia serve nasi yang kaler sebijik cam nasi kerabu...aku tanya kat orang tu cemana buat, pun lebih kurang macam kita buat nasi kerabu yang kaler purple tu, dorang campur dengan sejenis daun ke bunga ntah..yang akan mengeluarkan kaler purple (kalau nasi kerabu dengan bunga ye), pas tu ada kukus ngan serai..so mestilah baunya sungguh harum dan makan lak semestinya sedap hehehe...harga pun not bad...kalau nak rasa, cuba la ke sana...masa aku pegi tu majoriti yang makan ngan kitorang semuanya omputih and of course la china kan...ha dah bagi tau ni OO, bila kesana jangan lupa bagitau ok ke tak ye :-)

2 comments:

alia said...

ekekek harus tu kena belako sket sebanyok.. dok2 org tanya kat mana city centre??? dah bleh jawab kan..

Orgkampung said...

OO..molek benar deh..bawok belako rombongan cik kiah gi city tour hehehehe...restoran tu han update dalam blog...special edition hehehe

bat...ha..kut2 hang dating...leh la dating kat tgh2 bandaraya tu ekekeke