Tuesday, November 15, 2005

FIKIRKANLAH.....

BARU-baru ni dalam akhbar, ada menceritakan perihal menteri kesihatan yang buat statement, kerajaan termasuk agensi bukan kerajaan seperti MARA melabur berjuta-juta ringgit membiayai pelajar perubatan terutama di ireland, tapi dia bagitau...dorang ni bila dah dapat degree kedoktoran, taknak balik tapi lebih suka bekerja disana...

hmmmm...kenyataan tu sebenarnya banyak mengundang forum-forum terbuka yang secara tak langsungnya ada gak kat yahoogroup sekolah aku..aku bukan nak ulas kenyataan chua soi lek tu sebab aku tak suka kenyataan yang berbaur politik, nak cerita politik memang benda yang memuakkan aku, walaupun menurut apa yang aku baca, tak semua kenyataan itu benar belaka, kan aku dah kata, kalau politik mana ada 100% betul..tapi aku nak cerita apa yang dapat aku baca daripada forum-forum tak formal ni...banyak cerita yang diceritakan, banyak benda yang kita tak tahu jadi tahu..diceritakan sendiri oleh mereka, doktor-doktor yang bakal menjadi specialist yang sekarang ni memang sedang bekerja di hospital-hospital di ireland..dan juga komen-komen dari doktor-doktor yang setia dengan gomen..mereka ini adalah bekas anak MARA (aku tak tahu pasal lain-lain student yang pergi atas tajaan JPA atau sebagainya especially yang persendirian sebab aku sekolah MARA)

Bila keluar kenyataan tu, mereka-mereka ni jadi sedih...ada yang tuduh diorang ni mengabiskan duit kerajaan, tapi tak reti nak balik dan berbakti kepada tanah tumpah darah, tanah air sendiri, ada yang tuduh dorang ni tamakkan gaji yang lebih tinggi bila bekerja kat sana..pentingkan diri sendiri sebab nak kumpul harta cepat, tanpa fikir akan khidmat bakti yang perlu dicurah di tempat sendiri..tak kisah nak rawat bangsa asing asal dapat masuk poket sendiri lebih sikit daripada merawat anak bangsa tanpa memikirkan kepentingan diri dengan gaji doktor yang ciput kat sini..(aku refer pada hospital kerajaan ye...bukan swasta)

Ada satu luahan hati yang aku baca dalam forum tu, beliau memang seorang doktor yang sedang belajar lagi untuk menjadi seorang specialist...katanya..memang gaji kat sini lebih tinggi, tapi apa yang dicari sebenarnya adalah kepakaran yang belum tentu ada tersedia di Malaysia untuk beliau memperlengkapkan diri..kata beliau lagi, bila semua dah dapat dan dah lengkap ilmu didada..beliau akan pulang juga berbakti kepada negara...aku tak tau samada kat negara kita ni sudah ada kemudahan canggih untuk mereka-mereka yang ingin menjadi seorang doktor tahap tertinggi sehingga bergelar consultant ke apa sebab aku bukan doktor...entah sudah cukup ke kemudahan yang disediakan disini untuk pesakit terutama mereka yang kurang berkemampuan mendapatkan rawatan pun aku kurang periksa..jadi fikirkan lah...sapa yang perlu fikir?..doktor yang bertugas ke? pihak kementerian ke?....hmmmm rasanya perlu jugak kita check mana perginya budget yang disalurkan kepada kementerian setiap tahun kan..ye la..kalau tak cukup mungkin boleh tambah lagi pada budget tahun depan....

Komen-komen dari kawan-kawan yang bertugas di hospital kerajaan pun aku baca dan renungi...rata-rata dorang ni memang gaji sikit..kalau rajin nak cari rezeki lebih sikit buat la part time kat mana-mana klinik (locum)..kalau tak, cukup-cukup makan je lah...sebab tu dorang ni pun teruja gak nak pindah berkerja di hospital swasta yang gaji boleh dapat 2 kali ganda...sebab tu ke doktor di hospital kerajaan sentiasa kekurangan...sekali lagi adakah sebab kemudahan yang melarikan doktor-doktor gomen ke hospital swasta yang lebih canggih tu?

Bila aku fikir...semua alasan ni bukan hanya berkisar pada kerjaya kedoktoran saja..tapi bagi aku, pada semua pekerjaan selagi ianya boleh dinamakan kerja...ada ke orang yang sentiasa puas hati dengan kerja, tampat kerja, gaji, beban kerja, even rakan sekerja..kata orang kalau tak suka dengan kerja..tukar la kerja..tapi mana tau kerja baru tu lebih bagus dari yang dulu..silap-silap lagi teruk..Aku dapat satu peringatan yang baik daripada satu luahan....katanya, cari kerja baru kalau tak suka dengan kerja lama..tapi bersyukur la dengan apa yang dapat...kalau malas nak cari kerja baru cuba la ubah cara kita bekerja tapi bersyukur la dengan apa yang kita ada...tak semua orang mampu buat apa yang kita buat dan begitu juga sebaliknya..tak semua benda kita boleh buat seperti orang lain buat...

4 comments:

alia said...

yeap setuju tuh Orgy.. kengkadang kemudahan ada tapi tak tau guna.. susah gaks tuh.. so baikler belajo guna kemudahan tuh..

lagipun memang beza antara keje gomen n swasta tu besar sangat su sendiri mau ingat..aa

Anonymous said...

on gaji doktor, OO setuju gaji gomen sikit sangat tapi tengoklah kerja doktor, betapa teruk.
Rasanya lama2 yang ikhlas jadi tak ikhlas..yalah manusia biasa kita ni, doktor pun ada family...kadang2 ada mood okay, ada tak okey..at least kalau gaji/kemudahan tu berbaloi/ada, boleh lah depa berkhidmat dgn hati yang tenang..

Bagi OO, kerjalah kat mana2pun, yang penting hati tu happy; kalu raso doh tok leh "Oque" gak, carilah tepak laing - tidok pong buak hok bendo kito suko..tapi bercakap bab bendo hok kito suko ni, buleh buak so full entry lah pulok...suko tu sukolah, tapi generate income ko dok?? Hok ni OO pening..

onde

shoeque said...

betul tu, kalau dah tak suka dgn apa yg kita buat skrg... baik hentikan sblm apa yg kita buat tu hilang keikhlasannya... :)

Orgkampung said...

bat..mentaliti orang kita perlu dibetulkan terlebih dahulu..barulah melayu maju atau melayu golkar kan kan kan..

OO..jangan pening ya..setiap apa yang kita buat tu..mesti akan ada sedikit rezeki kalau tak lebih..betul tak...

ciksue..apa-apa pun mesti ada keikhlasan..errrr tapikan selalu wonder kalau buat jahat....buat dengan ikhlas ke?