Thursday, April 20, 2006

BERCUTI - FINAL

HARI terakhir…flight aku jam 12.40 pagi so ada satu hari penuh…keputusan dibuat…tour downtown LA la dulu then pegi Universal studio…tak banyak tempat menarik kat downtown…dorang mesti nak tunjuk tempat berlangsungnya anugerah oscar atau grammy, then aku pegi ke walk of fame berdekatan dengan Chinese mann theater..teater ini dari dulu hingga sekarang terkenal dengan tempat dimana setiap wayang yang baru nak ditayangkan akan dibuat tayangan premier kat sini, masa tu ramai la pelakon-pelakon datang untuk promo filem memasing..kat sini jugak la korang boleh lihat tapak tangan dan tapak kasut/kaki orang-orang femes Hollywood ataupun dorangnya star….hanya yang betul-betul femes saja diberikan tempat kat sini..peh tu kena bayar lak us5000..sorry arrr…ingat free ke nak femes kan hehehehe…

walk of fame
tapak tangan orang femes
chinese mann theater

Tempat terakhir lawatan aku kali ini….universal studios…kalau dulu, aku beria-ia nak gi Disneyland, tapi kali ni..malas la pulak..tak tahu apsal..agaknya aku dah hilang keseronokan macam budak kecik ke?..tapi apsal ayip dok cakap aku cam budak kecik biler aku merajuk….hmmm
Entrance of Universal Studio

Sebelum masuk tu aku merayau dulu kat sebelah..universal city of walk, kat sini banyak terdapat kedai-kedai jualan, cinema dan café..tak ketinggalan hard rock Hollywood…lepas beli itu ini sket..terus masuk dalam studio, kalau masuk sini kena la ambik map..senang nak pegi memana dan senang nak tengok time untuk show…wahhh aku tengok ada banyak juga perubahan, dah ada new rides dan show.. contohnya dah ada fear factor, mummy the rides dan tak ketinggalan…..kingkong gergasi yang dipamerkan untuk senang pengujung ambik gambar….
HRC Hollywood

Studio terbahagi kepada 2 bahagian, dihubungkan oleh escalator…memula aku pegi studio tour….cara ni senang, naik ketapi untuk tour jalan belakang studio…so dalam tour ni, dorang akan tunjuk tempat-tempat shooting filem terkenal contohnya bates motel dalam citer the psycho..tunjuk cemana jaws serang dalam air..nampak cam besar kat filem kan sebenarnya kecik je kolam dia hehehe..pas tu tunjuk king kong kat bridge dan macam-macam citer lagi tak ketinggalan mysteria lane desperate housewives….rumah-rumah kat situ memang cantik-cantik siap lengkap ngan kereta mewah kat depan umah mrs. Solis itu hehehe….aku juga lalu kat kawasan shooting dimana ada satu citer, aku dah lupa nama citer ni, kisah citer kapal terbang terhempas..dan dekat situ dorang buat real giler…dorang beli satu kapal terbang betul dan buat bebetul cam kapalterbang terhempas..siap kapal putus dua..kerusi tercabut..dan bersepah-sepah cam kawasan kapalterbang terhempas gitu….

Lepas habis tour..giliran untuk lihat show dan apa lagi enjoy berbagai-bagai rides yang disediakan…aku bersiaran ulangan dengan show terminator, waterworld, back to the future, jurrasic park dan tidak ketinggalan mencuba rides yang terbaru dan rated no.1 kat situ…the mummy rides…ini roller coaster bukan aje jalan depan tapi siap reversemode lagik hahahahaha…terpening ler aku kejap..tapi enjoy sangat..lepas tu taknak dah cuba apa-apa pun…lepak je kat situ sampai tiba masa untuk keluar dan pegi dinner…
Mummy the ride

Habis dinner dalam kul 9 malam tu terus berangkat ke airport…nasib baik gak datang cepat sebab procedure nak check in sangat la lembab dan ketat sekali..ingatkan nak masuk us je susah…nak keluar pun susah gak….memula kita disuruh beratur untuk scan barang-barang….jangan kunci bag sebab kalau dorang tak nampak dengan jelas apa ada dalam beg, dorang akan bukak..kalau berkunci nasib la beg kena kopak..dan juga peringatan, kalau nak simpan barang-barang shopping last minit, buat sebelum di scan beg sebab bila dah scan je jangan harap ler korang nak sentuh beg tu…lepas scan dorang mintak aku pegi ke kaunter..beg akan dibawa oleh dorang sebab kita tidak dibenarkan langsung menyentuh…sampai kat kaunter check in dan dorang akan masukkan kat tempat check in kaunter….tapi walaupun strict dorang ni friendly, takde ler pandang orang cam nak makan hehehe..

Lepas dah abis kat check in counter, nak masuk ke balai berlepas pun akan dicheck, setiap orang kena tanggalkan kasut, belt dan jaket..apa semua yang ada lam poket kena kuarkan….kat sini ada satu citer hampes berlaku…bila dah kat sini, aku baru nampak sign yang kata tidak dibenarkan membawa lighter..so aku Tanya ayip, mana lighter dia?..alamak ada lam poket suar….bila dah sampai turn kitorang, apa lagi petugas tu pun cakap kena surrender ler lighter sebab langsung tidak boleh melepasi check point…yang si ayip pun degil ya amat…mati-mati tak nak surrender…ye la..lighter Dupont tu memang dah lama ngan dia dan ada sentimental value…apa solutionnya? Kitorang Tanya petugas kat situ, so last resort…ayip kena keluar balik, pegi check in lighter dia kat counter check in tadi..adussss…..tadi pun ambik masa berejam nak sampai kat check point nih…nak kena buat semua tu sekali lagi…tapi nasib baik gak, aku suh dia bagi aku semua barang-barang dia….. backpack, pouch, jaket, belt, handphone, camcoder..dan lelainnya yang telah diperiksa tadi..so dia berlenggang je la keluar ngan lighter tu….nasib baik ada kawan tolong aku angkut barang dia..kat setengah jam tunggu..baru nampak muka dia tersengih…nasib baik lighter tu boleh check in…dorang letak dalam sampul..sampai klia bagi slip dan dapat ler bendanya…ish ish ish geram gak rasanya tapi kalau dah degil nak wat cemanakan…

So..berakhir la kisah percutian aku nih..semoga dilain kali di izinkan Nya, dimurahkan rezeki…dapat ler lagi aku merasa next percutian hehehe…

No comments: