Tuesday, February 24, 2009

PILIHANNYA?...

BARU aku teringat, pada suatu malam di minggu yang lepas, ada orang sudah bagi aku ceramah motivasi hehe…dia sudah guna itu 10/90 rule, pe kekdahnya tu? Hmmm biasa la aku yang blur nih memang ler tak tahu kan…so dia cakap pada setiap kejadian tu kita harus apply itu rule 10/90 , aku ambik contoh (ni ikut contoh yang aku dengar malam tu la kan huhu) pepagi masa nak pegi ofis, sempat bersarapan ngan orang-orang yang tersayang, tetiba tu plak air tertumpah atas baju ofis kita tu, so apa kita buat? Samada kita nak naik angin, marah-marah, kita terus tukar baju sambil bebel lepas tu keluar rumah pun ngan muka masam, takmo tengok wajah-wajah kesayangan sebab rasa geram n panas tak abis lagi, dah naik kereta ke ofis tu jalan plak jem sepanjang-panjangnya…geram lagi kan, ada la bebelan yang tak abis lagi disambung plak, sampai ofis pun lambat sebab jalan sesak tadi so mood kita hari tu jadi cemana? Ceria? Gembira? Perasaan kita tak happy so appearance kita macamana pulak? Sure muka masam kelat, orang tengok pun takut nak tegur…dan yang paling penting, ada hati yang kita lukai kan? Orang-orang tersayang yang ditinggal begitu saja sebab tadi kita geram kan, tentu mereka lagi sedih tanpa sengaja mereka dah kena marah tak tentu pasal…

Rule 10/90 tu pada amnya memberitahu samada kita nak gunakan 10% kejadian yang negative (air tumpah tanpa sengaja) sehingga membawa kepada 90% ketidakpuasan yang tak tahu berakhir bagaimana, kesal, sedih, hati sakit, hati terluka, kesan yang tidak hanya pada kita tapi juga pada mereka yang disekitar…macamana nak jaga hati merekakan kalau kita guna rule macam tu….atau kita boleh guna rule 10/90 itu untuk reverse kejadian tadi…jangan jadikan 10% kejadian negative tadi membelengu 90% kesan ke atas kita dan mereka yang terlibat, kita ada tools, apa dia? Sabar…sabar dulu sebelum kita nak marah sebab air tumpah, seeloknya kita Cuma cakap takpe lain kali hati-hati, tukar baju..so masa tu kita boleh tenangkan hati dan relaks, sebelum pegi ofis, lihat dulu mereka yang tersayang, tunjukkan la yang kita tidak simpan perasaan marah atas ketidaksengajaan tadi, mereka sure ceria dan tak sabar nak salam dan cium tangan dan tuggu kita balik kerja petangnya, kita keluar rumah dengan ceria, sesak jalan tak jadi hal sebab kita dah dengar lagu best lam kereta, sampai ofis semua kawan tegur kita sebab kita dok nyengih je..so cemana kita twist kejadian awal tadi? Jadi 90% balance tadi dapat kita kawal malah kita ubah kepada suasana yang cukup tenang dan takde aura negative langsungkan?

Hmmm..bercakap dengan orang yang pakar dalam motivasi memang aku selalu kalah, ye la...aku akan cuba sedaya upaya untuk follow rule 10/90 tu...mungkin boleh selalu mengingati....boleh kan?

No comments: